Forum
Kinder Fora
Rejestracja
•
Szukaj
•
FAQ
•
Użytkownicy
•
Grupy
•
Galerie
•
Zaloguj
Forum Forum Strona Główna
»
Ściągi
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Add image to post
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Regulamin
----------------
Przeczytaj
Przywitaj sie
Wasze Uwagi
Oceny i Opinie
Wnioski
Hobby
----------------
Zwierzęta
Gry
Muzyka
Filmy
Poezja
Sport
Komputery oraz Manga i Anime
Książki
Motoryzacja
Magia i wróżby oraz horoskopy
Psychiatryk
Ulubione
----------------
Ulubione liczby
Ulubiony kolor
Ulubione imie
Ulubiony dzień/ miesiąc
Ulubiony kolega/koleżanka
Szkoła
----------------
Ściągi
School
Wszystko
----------------
Pokoj dla doroslych
Inne
Religie
Zwisy
Psycho
Uzależnienia
Uzytkownicy
----------------
Konewcia
Kuba
Gigi
Vir@s
Nati
Wiekowe
----------------
Powyzej 0
Powyzej 10
Czateria
Hydepark
Bez cenzury
----------------
Co u was :roll:
Kłótnie
Jakie macie marzenia i plany na przyszlosc
Milosc
Przyjazn i kolezenstwo
Sny
Marzenia
NEW
----------------
Emocje
Rozczarowania
Przeżycia
Wspomnienia
florystyka
Kulturystyka
Odżywianie
Kontra
Komputery
Sztuka
Na fali
Sport
Wagary
Przegląd tematu
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
kuba
Wysłany: Sob 17:14, 07 Sty 2006
Temat postu:
"piszczek zdzislaw" <buhaha>
^^>D
Gigi
Wysłany: Pią 17:39, 30 Gru 2005
Temat postu:
yeach to jest praca długoterminowa xD
a nie sciaga xD
Blind vampire
Wysłany: Pią 1:10, 30 Gru 2005
Temat postu:
To moje tematy w książce sa krótsze od tej ściągi... lepiej już książke na sprawdzianie otworzyć xD
kuba
Wysłany: Czw 16:27, 10 Lis 2005
Temat postu:
eeee ...
Gigi
Wysłany: Wto 16:55, 13 Wrz 2005
Temat postu: Do tego mam prace jak co to wiadomosc prywatna;)
Bibliografia
ASYRIA
1) Arnold Stanisław , Kurkiewicz Władysław , Tatomir Adam , Dzieje Świata ,
Warszawa 1981
2) Baczkowski Krzysztof , Balcerak Wiesław , Barański Marek , Encyklopedia szkolna Historia, Warszawa 1993
3) Bielicki Marian , Zapomniany Świat Sumerów , Warszawa 1973
4) Boguta Grzegorz , Nowa encyklopedia powszechna PWN tom1/a , Warszawa 1995
5) Chisholm Jane , Historia Świata Księga dat i wydarzeń , Warszawa 1998
6) Czopek Ludwik ,Popularna Encyklopedia Powszechna tom1/a , Kraków 1994
7) Giovan Di Vincenzo ,Pretto Glanco , Odkrywanie przeszłości Wielkie cywilizacje ,
Warszawa 1992
8 ) Gosts , Monsoon , Duchy i inni... , Oxford Encyklopedia szkolna tom3 , Warszawa 1993
9) Marcinek Roman , Ilustrowana encyklopedia szkolna dla dzieci i młodzieży , Kraków 1997
10) Piszczek Zdzisław , Mała encyklopedia kultury antycznej A-Z ,Warszawa 1990
Gigi
Wysłany: Wto 16:50, 13 Wrz 2005
Temat postu:
BIBLIOGRAFIA
JULIUSZ SŁOWACKI
1) M. Cieśla, Mityczna struktura wyobraźni Słowackiego, Wrocław 1979
2) Gubrynowicz, Stan dotychczasowych badań nad Słowackim, Lwów 1910
3) P. Hertz, Mała kronika życia i twórczości Juliusza Słowackiego, Warszawa 1953
4) St. Makowski, Beniowski Juliusza Słowackiego, Warszawa 1969
5) M. Piwińska, Juliusz Słowacki od duchów, Warszawa 1992
6) Z. Sudolski, Słowacki, opowieść biograficzna, Warszawa 1978
7) J. Tomkowski, Juliusz Słowacki i tradycje mistyki europejskiej, Warszawa 1984
8 ) A.Witkowska, Wielcy romantycy polscy, Warszawa 1980
9) St. Zabierowski, Tragedia wenedyjska Juliusza Słowackiego, Katowice 1981
10) Zieliński, Szat-Anioł. Powikłane życie Juliusza Słowackiego, Warszawa 2000
Gigi
Wysłany: Wto 16:47, 13 Wrz 2005
Temat postu: Historia
SZTUKA I ARCHITEKTURA EGIPTU
Spis treści:
WSTĘP......................................3
ROZDZIAŁ I.............................4
ROZDZIAŁ II............................5
ROZDZIAŁ III...........................6
PODSUMOWANIE...................7
BIBLIOGRAFIA........................8
Moja praca roczna nosi tytuł „Sztuka i architektura Egiptu”.
...Architektura jak każda sztuka, jest najdoskonalszym zwierciadłem, w którym odbijała się epoka tworząca ją, i z szczątków jej nawet można łatwo odgadnąć stopień materialnej i moralnej kultury tych, którzy ją do życia powołali, choć sami od wieków do snu wiecznego się pokładli.
Stąd płynie wielkie znaczenie, jakie ma znajomość dziejów stylów dla każdego kulturalnego człowieka; stanowi ona jeden z kluczy zrozumienia dzisiejszej cywilizacji i minionych cywilizacji.
Stanisław Nowakowski, Pisma
Konstrukcja pracy:
I) Opis Egiptu;
II) Sztuka Egiptu
III) Architektura Egiptu
IV) Podsumowanie
Do poniższej pracy wykorzystałam wszystkie książki zawarte w bibliografii. Wypożyczyłam je w bibliotece miejskiej w Mysłowicach. Nie miałam większych problemów ze zdobyciem tych książek.
W pracy wykorzystałam także informacje i ilustracje znalezione w Internecie
Rozdział I
Starożytny Egipt to kraj ciągnący się wzdłuż Nilu na długości około 800 km. Administracyjnie Egipt podzielony był na Egipt Dolny ( północny ) ze stolicą Memfis i Egipt Górny ( południowy ) ze stolicą Teby . Podstawą gospodarki Egiptu było rolnictwo ze względu na urodzajne ziemie powodowane wylewami Nilu. Na czele Egiptu stał król ( faraon ), który był władcą absolutnym uważany za Boga, zawiadujący państwem za pośrednictwem swych urzędników. Duży wpływ na faraona i jego dwór mieli kapłani którzy rozporządzali zdobyczami naukowymi pilnie strzeżonymi przed okiem ludności. Przez egipskich kapłanów został opracowany dokładny kalendarz. Pismo Egipjan tzw. hieroglify dało początek piśmiennictwu. Ludność Egiptu oprócz rolnictwa trudniła się : hodowlą, rybołówstwem, rzemiosłem i handlem. Historia Egiptu dzieliła się na dynastie, tj. okresy panowania poszczególnych rodów królewskich. Religia Egiptu zbudowana była na kulcie sił i zjawisk przyrody i polegała na adoracji bóstw reprezentujących te siły. Także niektóre zwierzęta (krowa, byk, kot, krokodyl, szakal) były symbolami bóstw. Dużą rolę w obyczajach Egipcjan spełniała wiara w życie pozagrobowe zmarłych, ich groby były otaczane głęboką czcią.
Rozdział II
Sztuka jest źródłem poznania historii i życia Egiptu.
Wierzono, że dusza nadal zamieszkuje ciało po śmierci i dlatego dbano o zachowanie ciała zmarłego przez zmumifikowanie go. Mumie składano w grobowcach i piramidach, wyposażano je w przedmioty ulubione przez zmarłego. Było to jednak możliwe tylko dla najmożniejszych, dla faraona i jego rodziny, dla dworzan, dla kapłanów. Piramidy i grobowce skupiały się na południe od delty Nilu koło Memfis i Gizy. Znamy ich około osiemdziesięciu. Piramidy stały się symbolem Egiptu i zarazem budowlami podziwianymi aż do naszych czasów. Najsłynniejsze są trzy piramidy koło Gizy, zbudowano je dla faraonów Cheopsa, Chefrena i Mykerynosa. Same piramidy wykonane są z kamiennych bloków, a że są to budowle z epoki neolitu kiedy nie znano jeszcze metalowych narzędzi, mają więc formę prostą i przez to monumentalną.
Rzeźbę egipską w okresie państwa starożytnego cechuje powaga i monumentalność form. Bardzo wysoko stoi pod względem technicznym. Rzeźbiarze pracując w twardym materiale, jak granit czy dioryt, rzeźbili z całą swobodą, wiernie odtwarzając formę ciała lub , stroju a przecież pracowali dłutami kamiennymi, nie znano brązu ani żelaza, tym bardziej stali. Arcydzieła rzeźby egipskiej znajdują się w wielu muzeach świata np. posąg siedzącego na tronie faraona Cheopsa w Kairze, w muzeum w Luwrze pisarz ze skrzyżowanymi nogami z Sakkary.
Obok rzeźby w Egipcie rozkwitło też malarstwo, miało ono charakter dekoracyjny. Egipcjanie mieli odmienne zrozumienie ludzkiej postaci. Chcieli podkreślić wszystkie jej właściwości w ten sposób, że nogi rysowano z profilu a korpus, ręce i oko przedstawiano frontalnie. Malarstwo egipskie było ściśle powiązane z pismem i w okresie największego bogactwa kolorów były one kładzione podobnie jak w hieroglifach.
Egipcjanie ozdabiali obrazami ściany świątyń i grobowców, używając często zawiłej symboliki przedstawiającej religijne obrzędy, a także sceny o życiu pozagrobowym i ziemskim.
Rozdział III
Architektura Egiptu podobnie jak sztuka jest źródłem poznania historii tego starożytnego państwa. Najbardziej charakterystycznymi elementami architektury są : piramidy, świątynie, grobowce. Materiałami budowlanymi starożytnego Egiptu były : kamień, glina, ił nilowy i w mniejszej ilości drewno. Domy Egipcjan nie były wysokie, zwykle parterowe lub jednopiętrowe. W domach takich mieszkał nie tylko prosty lud, ale też wyższe klasy społeczne, różnica polegała jedynie na większej ilości pomieszczeń, staranniejszym wykonaniu i wytwornym urządzeniu wnętrza.
Charakterystyczną cechą architektury Egiptu jest sposób wykonywania ścian, grubsze u dołu cienkie u góry. Domy mieszkalne budowane były zazwyczaj z cegły, natomiast świątynie i grobowce z kamienia ciosanego. W świątyniach stropy dużych sal podparte były filarami lub kolumnami. Ściany świątyń oraz kolumny ozdabiane były rzeźbami i ornamentami przedstawiającymi sceny historyczne lub religijne, oraz motywy roślinne.
Dużą rolę w architekturze Egiptu odgrywa kolor. Wizerunki, hieroglify, ornamenty ścian i kolumn były nasycone kolorami ( polichromowane ) silnie kontrastującymi ze sobą. Świątynie budowane były niemal zawsze na jednakowym planie. Przed budynkiem wznosiła się fasada wejściowa, zwana pylonem, przez którą prowadziła brama. Za bramą leżał dziedziniec kolumnowy z sadzawką dla krokodyli, potem przedsionek kolumnowy i boczne sale. Na osi świątyni znajdowała się główna sala z posągiem bóstwa. Dostęp do niej mieli tylko faraon i najwyżsi kapłani. Groby możniejszych Egipcjan były budowane z kamienia lub cegły w kształcie bloku o pochyłych ścianach i płaskim dachu zwane one były mastabami.
PODSUMOWANIE
W dziejach sztuki i architektury znaczenie Egiptu jest olbrzymie. Kultura artystyczna tego kraju trwała przeszło trzy tysiące lat. Egipcjanie są w sztuce odkrywcami wielu motywów i kierunków, planu świątyń, filarów, kolumn, monumentalnych piramid. Pierwsi zastosowali malarstwo do dekoracji architektury . Wiele elementów zaczerpniętych ze sztuki egipskiej można spotkać w sztuce greckiej, rzymskiej czy bizantyjskiej. Do dziś w głębi Afryki można spotkać w sprzętach codziennego użytku wiele form wywodzących się ze starożytnego Egiptu.
Bibliografia
1. Broniewski Tadeusz: Historia Architektury. Wyd. Ossolineum. Wrocław 1963.
2. Kosidowski Zeon: Gdy słońce było Bogiem. Wyd. Iskry. Warszawa 1988.
3. Lipińska Jadwiga: 500 zagadek o starożytnym Egipcie. Wyd. Wiedza Powszechna. Warszawa 1969.
4. Michałowski Kazimierz: Sztuka dawnego Egiptu. Wyd. Wiedza Powszechna. Warszawa 1974.
5.Siliotti Albretto: Egipt Dolina Królów.
6. Zasoby internetowe.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Design by
Freestyle XL
/
Music Lyrics
.
Regulamin